Til Dr. Audun Myskja
Prosjektet «En ny start»
Viser til ditt leserinnlegg i VTB 13.02.16. Du skriver der om prosjektet «En ny start». I p. 3 i innlegget ditt, skriver du som om undertegnede «går ut i lokalpressen» med flere faktafeil om deg. Jeg har aldri «gått ut i lokalpressen» med opplysninger om deg, og ønsker heller ikke å gjøre det.
Jeg svarer nå for å prøve å rette opp misforståelser som måtte foreligge.
Artikkelen held fram under annonsen.
Det er viktig å presisere at denne saken handler ikke om deg, men om prosessen og den politiske behandlingen. Dette er politikk!
Det som har stått i VTB, der ditt navn er nevnt – er i forbindelse med referat fra kommunestyremøter : 26.11.15 og 28.01.16. Begge møter er tatt opp på Web-TV , og ligger tilgjengelig på Fyresdal kommune sin hjemmeside. På møtene var det ikke journalist tilstede i de aktuelle sakene, og referatet i avisa er laget etter WEB-TV. Alt som er sagt er selvsagt ikke tatt med, men det som står der er sagt. Hva du sikter til med «flere faktafeil», skjønner jeg ikke. Det har ikke på noen måte vært min hensikt å spre feilaktige opplysninger om deg. Jeg har selvsagt ikke tatt med hele din merittliste i mitt innlegg, men prøvd å formidle det jeg i denne sammenhengen oppfattet som mest relevant for saken i Fyresdal. Det bygger på notat fra deg 07.09.15 og på det jeg oppfattet på informasjonsmøte med deg, 16.10.15. For ikke å gjøre dette for innfløkt, så legger jeg derfor ved i sin helhet mitt manus til innlegget i sak 100/15, Ein ny start, 26.11.15, så du selv kan lese det som jeg sa i mitt innlegg. (Alt dette kommer som nevnt ikke frem i referatet i avisa.) På møtet 28.01 har jeg ikke uttalt noe som gjelder deg.
Min rolle i dette er å være politiker. Både som tidligere representant i folkehelseteamet, og fortsatt som representant i formannskap og kommunestyre.
Selv da jeg satt i folkehelseteamet, og har vært en av de som har fått mest informasjon om prosjektet, syntes jeg det var for lite konkret til å tilrå prosjektet på daværende tidspunkt. Det var jeg ikke alene om. De tilsettes organisasjoner var skeptiske nettopp på bakgrunn av dette, og mente at det måtte brukes mer tid før vedtak ble fattet. Din faglige bakgrunn og kompetanse har jeg aldri betvilt, og jeg kan bare beklage hvis du har forstått det slik.
Politikere må få belyst en sak så godt som mulig, og lytte til innspill som kommer undervegs, før vedtak fattes. Politikere har og ansvar for å prioritere bruk av midler til ulike tiltak. Dette drøfter vi grundig i partiene, og Senterpartiet var klar på at her var for mye usikkert for å kunne gjøre vedtak. Det var snakk om forholdsvis store midler fra folkehelsebudsjettet, noe som og ville hindre andre folkehelsetiltak som både AP og SP hadde prioritert høyt i sine valgprogram, f.eks skolematordning. Sp valgte derfor primært å be om utsettelse av saken, og å følge de tilsettes behov for å vite mer. Dette falt med 8 mot 9 stemmer, og det var etter dette jeg kom med mitt framlegg, med den innledningen som følger nedenfor.
Manus til mitt innlegg til Kommunestyresak 100/15. 26.11.2015.
«Prosjektet Ein ny start, som er skissert av Myskja, er veldig omfattende, og skal rette seg mot hele bygda, barnehagebarn, skolebarn, arbeidsledige, arbeidsføre, eldre. Det forutsetter at kommunetilsette skal delta aktivt i dette. Det er ingen konkret plan for hvordan det skal foregå i praksis.
Etter møte med Myskja 16.10, der endel av kommunens ledelse, noen tillitsvalgte og noen fra folkehelseteamet var tilstede, har jeg forstått at Myskja har solid faglig bakgrunn, men et prosjekt som han skisserer for Fyresdal er nytt for han. Han har doktorgrad i musikkterapi, og i hovedsak erfaring fra arbeid med demente og Parkinsonpasienter. Han har tro på at endel av de metodene han har brukt, kan være nyttige overfor f.eks urolige elever, det han kaller oppmerksomhetsforstyrrelser. Overfor f.eks flyktninger og i psykiatrien, tror han og at noen av metodene kan være nyttige.
Artikkelen held fram under annonsen.
Folkehelseteamet har ikke blitt innkalt til møte etter møtet med Myskja, og har ikke fått konkludert eller tilrådd å gå videre. Viser til utsendt referat 07.10.
Jeg tror gjerne at Myskja kan tilføre Fyresdal viktig kompetanse på endel områder. Men i folkehelseteamet har det flere ganger vært pekt på viktigheten av at de tilsette blir involvert i dette, og at de er motiverte for å sette igang prosjektet. Det kommer og i framlegget fra ADMU og REMF. AMU utrykket og klart at informasjon og motiveringsarbeid mangler.
Når det gjelder finansiering, er det og kommet inn betenkeligheter om det er riktig å bruke alle folkehelsemidlene i et slikt prosjekt. Fylkeskommunen har og avslått søknaden om tilskot. Skal prosjektet følges opp slik ordføreren beskriver det i søknaden til Fylkeskommunen, vil det koste over en halv million kroner. 250.000,-kr til konsulent, og estimert like mye av egne ressurser.
Jeg er svært usikker på om dette er vegen å gå. Synes og at det er dårlige signal å gi både tilsette og innbyggerne, at vi kan bruke så mye penger på et prosjekt som er så løselig fundert, særlig i stramme økonomiske tider. Å tre dette ned over hodet på våre engasjerte og flinke tilsette, er en dårlig ide. Å lytte til medarbeiderne som jobber daglig og profesjonelt i faget, er viktig. De er allerede godt i gang med fokus på fysisk aktivitet og kosthold. Bottom-up prinsippet er gammelt og velprøvd, hvis gode ideer kommer nedenfra og opp, er sjansene for stort engasjement og å lykkes størst. Jeg vil derfor komme med følgende framlegg osv.»
Jeg håper at dette kan rette opp noen misforståelser.
Tone Irgens Veum